Thursday, December 24, 2015

Pembelajaran Koperatif


Semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, pelajar-pelajar mempunyai kaedah pembelajaran yang berbeza. Justeru, guru perlu membantu pelajar untuk memilih kaedah pembelajaran yang sesuai untuk menyelesaikan masalah yang timbul dalam pembelajaran mereka. Kelemahan dari segi pengajaran masih menjadi isu utama yang berkaitan dengan pencapaian pelajar dalam peperiksaan dimana pengajaran di sekolah masih bersifat konvensional dan membosankan pelajar. Justeru, guru hendaklah berfikiran kreatif dan inovatif supaya dapat melaksanakan proses pengajaran dengan berkesan berserta dapat memberi peluang kepada pelajar untuk lebih berinteraksi sesama pelajar dan menimbulkan keseronokan di dalam kelas.

Slavin (1995) menyatakan pembelajaran koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Sasaran adalah tahap pembelajaran yang maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga untuk rakan-rakan yang lain. Pembelajaran koperatif adalah berdasarkan konsep kerjasama erat antara ahli dalam kumpulan kecil yang terdiri daripada 4-5 orang yang menekankan kumpulan heterogenus iaitu pelajar daripada pelbagai taraf pencapaian dan pentingnya kemahiran berkomunikasi dan berinteraksi sosial antara ahli.

Lima unsur asas dalam pembelajaran koperatif adalah:
1.saling bergantung antara satu sama lain secara positif,
2.saling berinteraksi secara bersemuka,
3.akauntabiliti individu atas pembelajaran diri sendiri,
4.kemahiran koperatif, dan
5.pemprosesan kumpulan

Ganjaran diberi kepada individu dan kumpulan dalam pelaksanaan kaedah ini. Individu dalam kumpulan dikehendaki menunjukkan kefahaman masing-masing dan memainkan peranan berbeza bergilir-gilir. Kemahiran sosial dan pemprosesan kumpulan digalakkan.


Antara contoh aktiviti pembelajaran koperatif yang boleh dijalankan di bilik darjah ialah:

STRUCTURAL APPROACH
Round-table, Round-robin, Pair-Check, Think-Pair-Share, Numbered-Heads-Together,Trade-a-problem, Team-Pair-Solo,Show Down dan Three-Step-Interview.

COMPLEX APPROACH
STAD (Students Teams-Achievement Division), JIGSAW, TGT (teams-games-tournaments), TAI (Team Games Tournament), Group Investigation dan Learning Together.


Sumber rujukan:
Noor Shah Saad & Sazelli Abdul Ghani (2007). Teaching mathematics in secondary schools-theories and practices. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris

No comments:

Post a Comment