Wednesday, December 23, 2015

Teaching Approaches


Laporan Jemaah Nazir, (1988) dinyatakan kefahaman pelajar terhadap konsep matematik banyak dipengaruhi oleh cara penyampaian dan pengkaedahan pengajaran. Penyampaian isi kandungan mata pelajaran dengan pendekatan yang berkesan dikaitkan dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK). PPIK ialah satu jenis pengetahuan yang unik bagi seseorang guru dan ia berdasarkan kepada cara guru mengaitkan pengetahuan pedagogi (pengetahuan tentang cara mengajar) yang dimiliki kepada pengetahuan isi kandungan (apa yang perlu diajar). Integrasi kedua-dua jenis pengetahuan tersebut menghasilkan pengetahuan pedagogi isi kandungan.Menurut Shulman (1987) lagi, PPIK adalah salah satu daripada tujuh asas pengetahuan yang perlu dimiliki oleh seseorang pendidik. Tujuh asas pengetahuan tersebut ialah (a) pengetahuan isi kandungan, (b) pengetahuan pedagogi am, (c) pengetahuan kurikulum (d) pengetahuan pedagogi isi kandungan, (e) pengetahuan tentang pelajar dan ciri-ciri pelajar, (f) pengetahuan tentang konteks pendidikan dan (g) pengetahuan tentang matlamat-matlamat pendidikan.


Perubahan-perubahan yang berlaku dalam dunia pendidikan pada masakini terutamanya bidang disiplin pengajaran dan pembelajaran amat menakjubkan sekali hasil daripada penyelidikan dan kemajuan dalam teknologi pendidikan. Pendekatan pengajaran sepatutnya lebih bersifat “student-centered” melalui psikologi pembelajaran. Ianya merangkumi penjelasan akan prinsip-prinsip asas latihan, prinsip-prinsip pembelajaran dan implikasinya kepada pengajaran, teori-teori penting dalam pendidikan seperti Teori Pembelajaran Tingkahlaku, Teori Pembelajaran Kognitif dan Teori Pembelajaran Sosial yang menjadi asas pendekatan penagajaran tersebut. Strategi pengajaran secara tradisional iaitu berpusatkan guru (teacher-centered) tidak lagi relevan pada masa kini.



Pendekatan pengajaran masa kini seharusnya berpusatkan pelajar (student-centered) selaras dengan matlamat pendidikan abad ke 21. Pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar ini telah banyak digunakan oleh para guru semasa meyampaikan proses pengajaran dan pembelajaran bahkan telah menjadi trend utama dalam inovasi kurikulum seluruh dunia. Kaedah pengajaran berpusatkan murid mempunyai ciri-ciri yang tertentu, antaranya adalah seperti yang dinyatakan oleh Noriati et.al (2009) iaitu murid lebih minat dalam pelajaran, melibatkan komunikasi dua hala, membina kreativiti murid, kepimpinan bercorak demokratik dan pembelajaran bercorak pengarahan kendiri. Pendekatan ini melibatkan murid secara aktif dalam sesuatu aktiviti pembelajaran.


No comments:

Post a Comment